Saturday, February 5, 2011

ZAKON O TREZORU INSTITUCIJA BiH

Godina IV - Broj 27, Petak, 27. oktobra 2000. godine

Na osnovu člana IV 4.a) Ustava BiH, PS BiH, na sjednici
Predstavničkog doma održanoj 29. augusta i na sjednici Doma naroda
održanoj 8. septembra 2000. godine, usvojila je

ZAKON

O TREZORU INSTITUCIJA BOSNE I HERCEGOVINE

POGLAVLJE I UVODNE ODREDBE

Član 1. Uspostava Trezora

1. Ovim zakonom se uspostavlja Trezor institucija BiH koji će nositi
zvaničan naziv ”Trezor institucija Bosne i Hercegovine” (u daljem
tekstu: Trezor).
2. Definicije koje se koriste u ovom zakonu imaju sljedeća značenja:
Budžet - Budžet predstavlja budžet institucija BiH kojim se daje
godišnja procjena iznosa prihoda i drugih primitaka, kao i rashoda.
Godišnjim Budžetom se utvrđuje gornja granica ukupnog zaduživanja,
koja u sebi uključuje postojeći dug i procjenu novog duga za tu
budžetsku godinu.
Interni nadzor - Interni nadzor predstavlja sistem kojim se propisuju i
provjeravaju primjene procedura i odgovornosti koje koriste institucije
BiH kako bi se minimizirale mogućnosti pojave prevara i zloupotreba.
Jedinstveni račun Trezora- Jedinstveni računi Trezora predstavljaju
račune otvorene kod CB, jedne ili više poslovnih banaka, sa kojih se
izvršavaju transakcije i na kojima se drže novčana sredstva Budžeta i 
korisnika Budžeta.
Konsolidirani računi Budžeta- Konsolidacija završnih računa predstavlja
proceduru kojom se izrađuju računovodstveni iskazi iste vrste koji u
sebi uključuju osnovne računovodstvene iskaze svih subjekata koji su
predmetom konsolidacije. Pri tome se vodi računa da se odnosi između
subjekata, koji su predmetom konsolidacije, po osnovu kredita i
zajmova, primitaka i rashoda i stalnih sredstava, eliminiraju.
Predviđanja o zaduživanju- Predviđanja o zaduživanju predstavljaju
procjenu iznosa ukupnog zaduživanja za sljedeću fiskalnu godinu, kao i
za naredne godine, a koja se zasniva na iznosima trenutno neizmirenih
dugova i ukupnih projiciranih novih zaduživanja koja će se desiti u
narednim periodima.
Predviđanja o servisiranju duga- Predviđanja o servisiranju duga
predstavljaju procjenu iznosa za servisiranje duga, koja uključuje
otplate svih glavnica i kamata, koje će se platiti tokom sljedeće
fiskalne godine, kao i tokom narednih godina. Predviđanja o
servisiranju duga se obračunavaju po osnovu rasporeda dospijeća
ranijih neizmirenih zaduživanja i po osnovu rasporeda dospijeća za
projicirana nova zaduživanja.
Primici- Primicima se smatraju svi prihodi, primici od prodaje stalnih
sredstava, primljene donacije i ostali primici utvrđeni zakonom.
3. Trezor je centralni element u finansijskom upravljanju sredstvima
institucija BiH i ostalih korisnika sredstava Budžeta (u daljnjem tekstu:
korisnici Budžeta) i tijelo koje ima vodeću ulogu u obavljanju sljedećih
funkcija:
a) Formuliranje budžetskih i prihodskih procedura;
b) Formuliranje i pregledavanje budžetskih procjena prihoda i ostalih
primitaka, te tekućih i kapitalnih rashoda;
c) Upravljanje novčanim sredstvima i održavanje Jedinstvenog računa
Trezora;
d) Planiranje i kontrola izvršenja Budžeta;
e) Upravljanje centraliziranim funkcijama isplata plaća;
f) Vođenje računovodstvenih operacija institucija BiH;
g) Razvijanje i održavanje financijskih informacijskih sistema;
h) Planiranje i upravljanje dugom institucija BiH;
i) Upravljanje financijskom imovinom institucija BiH;
j) Propisivanje i provođenje internog nadzora.

POGLAVLJE II OSNOVNE FUNKCIJE I OVLASTI TREZORA

Član 2. Priprema Budžeta

1. Trezor je odgovoran za pripremu Budžeta institucija BiH i
međunarodnih obaveza BiH (u daljnjem tekstu: Budžet) u kojima će
biti iskazano koliko se prihoda i ostalih primitaka planira prikupiti i na
koji način, kao i detalje o tome koliko će se utrošiti i kako će se
sredstva rasporediti između korisnika Budžeta. Trezor je odgovoran da
pripremi Budžet na osnovu politike i propisa PS BiH (u daljnjem
tekstu: PS) i VM BiH (u daljnjem tekstu: VM) u skladu sa njihovim
odgovornostima i nadležnostima.
2. Trezor je odgovoran za formuliranje i pregledavanje budžetskih
procjena primitaka. Kao dio tih aktivnosti Trezor je odgovoran za:
a) Koordiniranje u pripremi i izvršavanju Budžeta institucija BiH sa
ministarstvima financija Federacije i RS s ciljem utvrđivanja visine
obaveza prema ovom budžetu, dinamike njihovog izvršavanja, kao i
blagovremeno informiranje Trezora o eventualnim teškoćama u
ostvarivanju prihoda entiteta.
b) Pripremanje procjene svih inostranih financiranja Budžeta, ujedno
izrađujući detaljne projekcije povlačenja inostranih sredstava i
osiguravanje koordinacije sa donatorima.
c) Pripremanje Budžeta.
3. Trezor je odgovoran za izdavanje akta korisnicima po kojem bi se,
na osnovu stavova VM, pripremio godišnji Budžet. Ovaj akt bi u sebi
uključio sljedeće:
a) ograničenja u trošenjima;
b) instrukcije u vezi sa pripremom zahtjeva za dodjelu sredstava iz
Budžeta; i
c) rokove za podnošenje zahtjeva za dodjelu sredstava.
4. Trezor je odgovoran za pregled procijenjenih primitaka i zahtjeva za
dodjelu sredstava korisnika i za pripremu prijedloga Budžeta.
5. Trezor je odgovoran da se prijedlog Budžeta dostavi VM na njihov
uvid. VM je obavezno dostaviti prijedlog Budžeta PBiH na njihov uvid i
odobravanje.

Član 3. Jedinstven račun Trezora

1. Uspostavlja se Jedinstven Račun Trezora (u daljnjem tekstu: JRT).
JRT je sveobuhvatni račun (i) Trezora u banci (kama) u kome su
zabilježene sve operacije i na kom se nalaze sva sredstva Budžeta. Svi 
primici korisnika Budžeta će biti obuhvaćeni na JRT.
2. Novčana sredstva se mogu trošiti sa JRT samo ukoliko je u skladu
sa Budžetom ili odobrenje dato u skladu sa drugim zakonskim
propisima.
3. Trezor će imati mogućnost da otvori Dodatne račune Trezora. Trezor
će ovlastiti korisnike Budžeta da raspolažu sredstvima na Dodatnim
računima u skladu sa uputstvima Trezora. Salda takvih Dodatnih
računa smatrat će se integralnim dijelom JRT-a.
4. Upravljanje na JRT će biti pod isključivom nadležnošću Trezora koji
će također biti odgovoran za nadgledanje Dodatnih računa koji čine dio
JRT. Nijedna druga institucija ni osoba ne mogu imati nadležnost nad
rukovođenjem ovih računa, izuzev ako to nije u skladu sa općim ili
posebnim uputama datim od strane Trezora.
5. Trezor može da plasira bilo koji iznos sredstava sa JRT koji nije
potreban za izvršavanje Budžeta. Plasmani se vrše samo preko CB BiH
(u daljnjem tekstu: CB), a u cilju povećavanja sredstava Budžeta.
Cjelokupni iznosi sredstava koji se ostvare od takvog plasmana će se
uplatiti na JRT.

Član 4. Odnosi sa poslovnim bankama

1. Trezor ima isključivu nadležnost za otvaranje i održavanje bilo kojeg
računa otvorenog u poslovnoj banci, banci u inozemstvu, kao i u CB
koji su neophodni ili pogodni za JRT.
2. U svrhu otvaranja i održavanja računa u bilo kojoj poslovnoj banci
Trezor je dužan da sklopi pismeni ugovor kojim se specificiraju
kamatne stope, usluge i izvještaji koje dostavljaju poslovne banke.
Trezor ugovara sa poslovnom bankom iznos naknada koje bi se platile
za ove usluge. Tako određena naknada će se jedinstveno primjenjivati
za sve poslovne banke koje bi izvršavale transakcije Trezora, a bila bi
u obliku fiksnog iznosa po transakciji. Trezor je dužan da vrši preglede
ovih aranžmana ne manje od jednom godišnje.
3. U skladu sa ovlaštenjima Trezora ili u skladu sa zakonom, novac će
se trošiti sa JRT na osnovu validnih Platnih naloga koji se podnose
odgovarajućoj banci, a koje potpisuju ovlašteni službenici.

Član 5. Kontroliranje uplata i isplata

1. Trezor je odgovoran za sva novčana sredstva Budžeta i korisnika
Budžeta. Kao dio ove odgovornosti, Trezor će pripremiti i provoditi
procedure koje se tiču načina naplate i isplate, u i izvan zemlje.
2. Sve naplate u domaćoj i stranoj valuti koje pripadaju korisnicima
Budžeta će se u cijelosti i pravovremeno uplaćivati na JRT u skladu sa
uputstvima Trezora.
3. Trezor će biti odgovoran za isplate koje se vrše u ime korisnika 
Budžeta. U skladu s procedurama koje Trezor formulira, svi korisnici
Budžeta će proslijediti svoje zahtjeve za trošenje sredstava Budžeta,
zajedno sa svim potrebnim dokumentima prema Trezoru. Trezor će,
nakon potvrde o raspoloživosti sredstava, u skladu sa budžetskom
pozicijom, odobriti zahtjev i narediti odgovarajućim poslovnim
bankama da izvrše isplate.
4. Transakcije posebne prirode koje utiču na stanje JRT, a koje se ne
obavljaju u ime bilo kojeg korisnika Budžeta, vršit će i evidentirat će
se direktno od strane Trezora. U transakcije te vrste spadaju one koje
se odnose na unutrašnji i vanjski dug, isplata kamata i druga
potraživanja koje financijske institucije imaju prema korisnicima
Budžeta, isplata naknada financijskim institucijama i druge slične
transakcije koje se podmiruju sa CB. Trezor formulira procedure koje
se tiču rukovođenja takvih transakcija uz konsultacije sa CB.
5. Nijedan korisnik Budžeta niti pojedinac nema pravo da
preusmjerava javne primitke za rashode bilo koje vrste izuzev ako to
nije eksplicitno dozvoljeno zakonom.

Član 6. Financijsko planiranje i nadgledanje

1. Trezor je odgovoran za pripremanje financijskih planova kojim se
projiciraju tokovi novčanih sredstava u i sa JRT. Ovi financijski planovi
bi se koristili kao osnova za operativno izvršavanje odobrenog
Budžeta.
2. Trezor kvartalno priprema financijske planove. U posljednjem
kvartalu godine, financijski plan bi se proširio da se pokrije prvi kvartal
naredne godine kako bi se osigurao prelaz na narednu budžetsku
godinu.
3. Trezor će primati sve neophodne podatke iz raznih izvora potrebne
za projiciranje novčanih tokova. Mogu se, između ostalih, koristiti
sljedeći izvori podataka:
a) najnoviji izvodi o uplatama i isplatama u korist i na teret računa
JRT,
b) prognoze o primicima na JRT,
c) prognoze isplata za servisiranje duga,
d) projekcije inostranih tokova pomoći i pozajmljivanja i
e) kretanja ključnih makroekonomskih parametara.
4. Trezor će analizirati ove podatke i obračunavati sveukupne
projekcije tokova novca na i sa JRT. Na osnovu ovih analiza Trezor
izrađuje prijedlog globalnih ograničenja na iznosima sredstava
raspoloživih za trošenje u datom periodu. Ukoliko se bude projicirao
deficit, uz financijske planove se daju preporuke o neophodnim
korektivnim mjerama. Financijski planovi se podnose VM na njihov
uvid i odobravanje.

Član 7. Prikupljanje prihoda

U skladu sa članom VIII Ustava BiH, Federacija osigurava 2/3, a RS
1/3 prihoda za Budžet, osim ukoliko PS ne specificira drugi način
prikupljanja sredstava. Ovi prihodi se prebacuju mjesečno sa entiteta
na račun otvoren u CB.

Član 8. Izvršenje Budžeta

1. Trezor je odgovoran za izvršenje Budžeta odobrenog od strane PS.
Trezor izvršava sljedeće funkcije u pogledu izvršenja Budžeta:
a) odobravanje kvartalnih financijskih planova korisnika Budžeta, a
koji su utvrđeni Budžetom;
b) uspostavljanje sveukupnih ograničenja novčanih sredstava na
analitičkim nivoima ekonomskih i funkcionalnih klasifikacija i
raspodjela sredstava korisnicima. Ova uspostavljena ograničenja će se
koristiti za svrhu budžetske kontrole;
c) koordiniranje prijema i registracije zahtjeva za isplatu sredstava
datih od strane korisnika Budžeta;
d) procesiranje zahtjeva za isplatu sredstava uključujući i zahtjeve za
isplatu plaća;
e) informiranje korisnika Budžeta o statusu isplata izvršenih u njihovo
ime i o iznosima pristupačnih sredstava Budžeta po pozicijama.
2. Trezor je odgovoran da nadgleda i redovno izvještava VM o procesu
izvršenja Budžeta.

Član 9. Centralizirana funkcija isplata plaća

1. Trezor je odgovoran da izvršava sljedeće funkcije u oblasti isplate
plaća:
a) održavanje ažurnih evidencija o zaposlenima korisnika Budžeta;
b) pravljenje procjena troškova plaća sa iznosima obaveza po osnovu
poreza i doprinosa;
d) isplata plaća i obaveza po osnovu poreza i doprinosa.

2. Korisnici Budžeta su dužni da Trezoru podnesu uvjerenje o
zasnivanju i prestanku radnog odnosa svih zaposlenih radnika koji se
financiraju iz Budžeta. Ovo uvjerenje treba dostaviti najkasnije osam
dana od zasnivanja ili prestanka radnog odnosa.
3. VM će svojim aktom svaka tri mjeseca utvrđivati osnovicu za
obračun plaća zaposlenih kod korisnika Budžeta, a po pribavljenom
mišljenju Trezora o visini potrebnih sredstava za svako povećanje.

Član 10. Sistem glavne knjige Trezora

1. Glavna knjiga Trezora predstavlja zvaničnu financijsku i
računovodstvenu evidenciju institucija BiH.
2. Trezor je odgovoran da održava Sistem glavne knjige Trezora koji u
sebi obuhvaća dnevnike, glavne knjige i pomoćne knjige korisnika
Budžeta za sve izvore primitaka i rashoda. Sve financijske transakcije
će se evidentirati posredstvom Sistema glavne knjige Trezora.
3. Nijedan korisnik Budžeta nema pravo da vodi dodatne
računovodstvene evidencije bez prethodnog odobrenja Trezora.

Član 11. Računovodstvena metodologija

1. Trezor je odgovoran da razvija i održava Kontni plan koji bi bio u
skladu sa važećim međunarodnim računovodstvenim standardima.
Kontni plan bi u sebi sadržavao klasifikacije funkcija, računovodstvenih
fondova, prihoda, rashoda, aktive i pasive. Trezor je, također,
odgovoran da razvija i održava organizacionu klasifikacijsku strukturu
korisnika, kao i klasifikaciju dobavljača roba i usluga korisnika.
2. Trezor je odgovoran da definira računovodstvena pravila.
3. Trezor je odgovoran da definira interne i eksterne zahtjeve za
izvještavanjem.

Član 12. Financijsko izvještavanje

1. Trezor je odgovoran da pripremi konsolidirane račune Budžeta i da
iste podnese VM na njihov uvid i odobravanje.
2. Trezor je odgovoran da pripremi kvartalne izvještaje o Budžetu i o
općem financijskom stanju i da iste podnese VM na njihov uvid i
odobravanje.
3. Trezor je odgovoran za prikupljanje financijskih podataka institucija
BiH i dostavljanje istih VM i Agenciji za statistiku BiH.

Član 13. Interni nadzor korisnika Budžeta

1. Trezor će propisivati i provoditi sistem internog nadzora korisnika
Budžeta kako bi se osiguralo da budžetski korisnici obavljaju aktivnosti
u skladu sa uputstvima Trezora i drugim financijskim propisima.
Također će vršiti pregled financijskih procedura korisnika Budžeta i
praviti preporuke za poboljšavanje istih.

Član 14. Upravljanje ukupnim dugom BiH
1. Trezor je nadležan za cjelokupno upravljanje vanjskim dugom.
Zakon o vanjskom dugu BiH (u daljnjem tekstu: Zakon o vanjskom
dugu) propisuje aktivnosti za upravljanje vanjskim dugom. Svi kreditni
sporazumi, ugovori, protokoli i informacije koji se odnose na postojeće
neizmirene dugove i na svo upravljanje dugom automatski se prenose,
snagom ovog zakona, od MVTEO na Trezor. Stupanjem na snagu ovog
zakona Trezor postaje nasljednik svih takvih sporazuma, ugovora i
zadataka.
2. Trezor obavlja sljedeće poslove u vezi sa upravljanjem vanjskim
dugom:
a) Pripremanje garancija i ostalih kreditnih sporazuma između BiH i
entiteta i između ostalih kreditora, uključujući i međunarodne
kreditore, lokalne vlade i javna poduzeća.
b) Kontroliranje preuzete obaveze entiteta da mjesečno plaćaju 1/12
procijenjenog godišnjeg duga na račun Servisiranja vanjskog duga
otvorenog u CB. U slučaju da nema dovoljno sredstava na računu za
Servisiranje vanjskog duga za vršenje mjesečnih isplata, Trezor će
načiniti izvještaj o dodatnim iznosima potrebnim za servisiranje duga i
izvijestiti entitete o potrebnoj isplati nedostajućih sredstava u korist
računa za Servisiranje vanjskog duga otvorenog kod CB.
c) Davanje stručne podloge u pregovorima o novim zajmovima i
provođenje procedura u vezi sa novim vanjskim dugovima BiH,
alociranje novog duga na entitete zasnovano na principu krajnjeg
korisnika, u skladu sa Zakonom o vanjskom dugu, te osiguravanje da
se sva neangažirana sredstva od novog pozajmljivanja plasiraju i da se
po tom troše u skladu s dokumentima o zajmu.
d) Održavanje, reprogramiranje, alociranje i pravovremeno
servisiranje ukupnog vanjskog duga u skladu sa Zakonom o vanjskom
dugu.
e) Održavanje evidencija o dugu i nadgledanje svih aktivnosti vezanih
za dug BiH. To uključuje pripremanje izvještaja o dugu i slanje
obavijesti o nalozima za plaćanje kao i ostale aktivnosti.
f) Pripremanje zbirnih i pojedinačnih kvartalnih izvještaja o dugu koji
bi obavezno sadržavali sljedeće podatke:
1. ukupan iznos zaostalog duga;
2. ukupan iznos duga garantiran od strane BiH;
3. rokovi dospjeća koji prikazuju iznose i datume dospjeća za sve
isplate glavnice i kamate koji treba da se izvrše;
4. bilo koja kašnjenja u isplatama.
g) Prikupljanje makroekonomskih podataka od CB, tri statistička
zavoda i entiteta potrebnih za pripremanje analize duga BiH i
predviđanja zaduživanja.
h) Primanje kvartalnih izvještaja entiteta o iznosima zaduživanja 
entiteta. Održavanje knjigovodstvene evidencije za sav dug po osnovu
zaduženja entiteta i nevladinih subjekata.
i) Pripremanje predviđanja o zaduživanju i predviđanja o servisiranju
duga.
j) Održavanje službenog registra i kompletne službene dokumentacije
vezano za ukupan dug institucija BiH.
3. Trezor je nadležan za provođenje Poglavlja VI Zakona o vanjskom
dugu i rezervnih mjera koji su propisani istim.
4. Trezor inicira propise iz oblasti vanjskog duga preko VM.

Član 15. Novo zaduživanje i planiranje duga

1. Trezor je obavezan da učestvuje u svim pregovorima o novom
zaduživanju BiH zajedno sa drugim za to ovlaštenim predstavnicima.
2. Trezor je nadležan za donošenje i provođenje procedura koje se
odnose na svo novo zaduživanje BiH.
3. Trezor je odgovoran za provođenje svih aktivnosti za potpisivanje
novih sporazuma o zajmovima institucija BiH. Po preporuci Trezora VM
će odobriti svaki sporazum o zajmu i uputiti ga na daljnju proceduru u
skladu sa Zakonom o vanjskom dugu. Nijedan drugi korisnik Budžeta
nema ovlaštenje da se samostalno zadužuje ili da samostalno
predstavlja institucije BiH kod sklapanja sporazuma o novom
zaduživanju ili davanju bilo kojih garancija u ime institucija BiH.
4. Trezor će biti odgovoran za pripremanje svih dokumenata i
zvaničnih informacija, kao i za čuvanje originalne dokumentacije o
novom zaduživanju.

Član 16. Ministar Trezora i zamjenici ministra Trezora

U skladu sa ovim zakonom radom Trezora rukovodi ministar Trezora.
Ministar Trezora ima dva zamjenika.

Član 17. Završne odredbe

1. Ovim zakonom se definiraju sve ovlasti, nadležnosti i odgovornosti,
kao i sva ostala pitanja koja se tiču Trezora.
2. Ovaj zakon ima prednost nad svim ostalim zakonima ili propisima
kojima se funkcije navedene u ovom Zakonu dodjeljuju drugom
korisniku Budžeta.
3. Svi korisnici Budžeta dužni su da poštuju sve pravilnike, procedure
ili uputstva koje izda Trezor u sklopu svojih ovlasti, dužnosti i 
odgovornosti za izvršavanje funkcija navedenih u ovom zakonu.
4. Trezor će imati svoj pečat u skladu sa Zakonom o pečatu institucija
BiH.
5. Cjelokupni rashodi Trezora će se pokrivati sredstvima iz Budžeta.

POGLAVLJE III PRELAZNE ODREDBE

Član 18. Postojeći računi korisnika Budžeta

1. U prelaznom periodu, korisnici Budžeta zadržavaju pravo da
obavljaju transkacije preko računa otvorenih kod banaka, zavoda,
odnosno službi za platni promet u skladu sa uputstvima datim od
strane Trezora. Banka, zavod, odnosno služba za platni promet su 
dužni da na zahtjev, obavještavaju Trezor o stanjima na tim računima.
2. Korisnici Budžeta su dužni da raskinu sve postojeće ugovore sa
zavodima i poslovnim bankama do 31.12.2000.godine i da obavijeste
Trezor o istom.
3. U smislu ovog zakona pod JRT se podrazumijevaju, u prelaznom
periodu dok se JRT u potpunosti ne uspostavi i ne bude operativan, svi
računi na kojima se nalaze sredstva Budžeta.

Član 19. Ostale prelazne odredbe

1. VM će, po prijedlogu Trezora, donijeti program za postepeno
uvođenje Sistema glavne knjige Trezora i Jedinstvenih računa Trezora,
i sva ostala neophodna uputstva predviđena ovim zakonom.

Član 20.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “SG
BiH”, a objavit će se i u službenim glasilima entiteta.

PS BiH broj 52/’00 8. septembra 2000.godine Sarajevo

No comments:

Post a Comment