Saturday, February 5, 2011

ZAKON O UPRAVI BiH

Zakon o upravi (Službeni glasnik BiH 32/02, 102/09 )

ZAKON O UPRAVI

POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE

Član 1.

Ovim zakonom uređuje se organizacija uprave institucija BiH u pogledu 
položaja, uloge, ustrojstva, ovlaštenja i obaveza OU i druga pitanja od 
značaja za organizaciju i rad tih organa u vršenju poslova uprave.

Član 2.

Poslove uprave iz nadležnosti Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: BiH)
obavljaju ministarstva i upravne organizacije kao samostalne upravne
organizacije, upravne organizacije u sastavu ministarstava (u daljnjem
tekstu: OU), kao i druge institucije BiH osnovane posebnim zakonom ili
kojima je posebnim zakonom povjereno obavljanje poslova uprave.

Određene poslove uprave mogu obavljati poduzeća, ustanove i druga pravna 
lica, kad im je zakonom povjereno vršenje javnih ovlaštenja (u daljnjem
tekstu: institucije s javnim ovlaštenjima).

OU obavljaju poslove iz svoje nadležnosti samostalno, u skladu sa zakonom i 
drugim propisima.

Član 3.

OU osniva PS BiH (u daljnjem tekstu: PS) na prijedlog VM BiH (u daljnjem
tekstu: VM) u skladu s Ustavom BiH.

Član 4.

OU, u okviru svoje nadležnosti, osiguravaju efikasno i potpuno ostvarivanje 
prava, sloboda građana predviđenih u Ustavu BiH (u daljnjem tekstu: Ustav)
kao i u aktima navedenim u Aneksu I Ustava.

OU, u okviru svoje nadležnosti, sarađivat će sa svim međunarodnim 
mehanizmima za nadgledanje ljudskih prava ustanovljenim za BiH i
nadzornim tijelima ustanovljenim bilo kojim od međunarodnih sporazuma 
navedenim u Aneksu I. Ustava.

Član 5.

U OU u ravnopravnoj upotrebi kao službeni jezici su bosanski, hrvatski i
srpski jezik.

U postupcima pred OU stranke se mogu koristiti i drugim jezikom ako taj
jezik nije jedan od službenih jezika i to o trošku OU pred kojim se vodi 
postupak.

Službena pisma u OU su ćirilica i latinica.

Član 6.

Rad OU dostupan je javnosti.

Javnost rada OU može se ograničiti ili isključiti samo u slučajevima 
utvrđenim zakonom.

Član 7.

U OU osigurava se odgovarajuća nacionalna zastupljenost DS i zaposlenika u
skladu s nacionalnom strukturom stanovništva, a prema posljednjem popisu
stanovništva u BiH.

Član 8.

BiH, u skladu sa zakonom, odgovara za štetu koju OU nanese fizičkom ili 
pravnom licu nezakonitim radom.

BiH ima pravo od DS ili zaposlenika zahtijevati naknadu iznosa koji je
isplatila zbog njihovog nezakonitog rada na ime naknade štete, u roku od 
šest mjeseci od dana kada je nadoknadila štetu, ako je šteta nastala 
namjerno ili krajnjom nepažnjom DS, odnosno zaposlenika.

Član 9.

Sredstva za rad OU osiguravaju se u Budžetu institucija BiH i međunarodnih 
obaveza BiH (u daljnjem tekstu: Budžet).

Sredstva za obavljanje poslova uprave koji se zakonom prenesu na
institucije s javnim ovlaštenjima osiguravaju se u Budžetu.

Prihodi koji se ostvare u obavljanju javnih ovlaštenja čine sredstva Budžeta, 
u skladu sa Zakonom o trezoru institucija BiH.

POGLAVLJE II - POSLOVI UPRAVE

Član 10.

1. Zajedničke odredbe

OU u okviru svoje nadležnosti vrše sljedeće poslove:

1) vode politike razvoja i izvršavaju zakone i druge propise;

2) vrše upravni nadzor nad provođenjem zakona i drugih propisa;

3) donose propise za provođenje zakona i drugih propisa;

4) predlažu i daju preporuke iz oblasti zakonodavstva;

5) daju odgovore na pitanja organa zakonodavne i izvršne vlasti koja se
odnose na njihovu nadležnost;

6) obavljaju druge upravne i stručne poslove određene zakonom i drugim 
propisima.

2. Provođenje politike razvoja i izvršavanje zakona i drugih propisa

Član 11.

OU u okviru svojih nadležnosti vode politiku razvoja koja obuhvaća 
utvrđivanje razvojnih strategija i poticanje privrednog, socijalnog, kulturnog,
sportskog, ekološkog i ukupnog 

OU izvršavaju zakone i druge propise neposredno njihovom primjenom,
rješavanjem upravnih stvari u UP, donošenjem i izvršavanjem rješenja i
drugih pojedinačnih akata, poduzimanjem upravnih mjera i upravnih radnji,
praćenjem njihovog izvršavanja, davanjem obavještenja, izdavanjem 
stručnih uputstava i instrukcija za rad, pružanjem stručne pomoći, 
obavljanjem upravnog nadzora i obavljanjem drugih upravnih poslova iz
oblasti svoje nadležnosti.  

3. Obavljanje upravnog nadzora

Član 12.

U obavljanju upravnog nadzora OU nadziru provođenje zakona i drugih
propisa, kao i zakonitost u radu i postupanju OU i institucija BiH s javnim
ovlaštenjima.

Upravni nadzor iz stava 1. ovog člana obuhvaća:

1) nadzor nad zakonitošću akata kojima se rješava u upravnim stvarima;

2) nadzor nad zakonitošću rada institucija s javnim ovlaštenjima;

3) inspekcijski nadzor.

Član 13.

OU u obavljanju upravnog nadzora, kada su za to ovlašteni zakonom,
nadziru zakonitost rada OU i institucija BiH s javnim ovlaštenjima, a posebno 
upravnih akata kojima se rješava u upravnim stvarima, i u vezi s tim
poduzimaju mjere za koje su ovlašteni zakonom.

Član 13a.  

Nadzor nad zakonitošću rada institucija koje imaju javna ovlaštenja OU 
provode rješavanjem u postupku po žalbama, kao i kontrolom ostvarivanja 
prava i obaveza koji su u skladu sa zakonom preneseni na institucije koje
imaju javna ovlaštenja.

Član 14.

OU u obavljanju inspekcijskog nadzora iz okvira svoje nadležnosti ostvaruju 
neposredan uvid u zakonitost rada, poslovanja i postupanja OU, poduzeća, 
ustanova i drugih pravnih i fizičkih lica u vezi s provođenjem zakona i drugih 
propisa, te poduzimaju upravne i druge mjere za koje su ovlašteni zakonom, 
radi usklađivanja utvrđenog stanja s propisom.  

Član 15.

Vršenje određenih poslova inspekcijskog nadzora (ekspertize, ispitivanja i 
sl.) može se zakonom, odnosno podzakonskim aktom povjeriti 
specijaliziranom pravnom licu, ako su za njihovo obavljanje potrebna
posebna stručna znanja (tehničke i druge struke) ili primjena naučnih ili 
posebnih metoda, koje se mogu osigurati samo posebnom opremom
(laboratorije i dr.), a za koje ne postoje kadrovske, tehničke i druge 
mogućnosti da se vrše u OU.

4. Donošenje provedbenih propisa

Član 16.

Rukovodioci OU donose propise s ciljem omogućavanja izvršavanja zakona i 
drugih propisa iz nadležnosti OU uprave kojim rukovode, kada su za to 
zakonom ovlašteni.

5. Predlaganje i davanje preporuka u pogledu zakona i drugih propisa

Član 17.

Rukovodioci OU predlažu i daju preporuke u vezi s propisima iz okvira 
nadležnosti OU kojim rukovode ili prema zaključku VM.

Član 18.

OU u pripremi nacrta i prijedloga zakona i prijedloga drugih propisa iz svoje
nadležnosti dužni su pribaviti mišljenja nadležnih OU, stalnih tijela VM i 
stručnih institucija i provesti postupak javnih konsultacija, ako je to značajno 
za definiranje određenih pitanja. 

OU su dužni da u obrazloženju nacrta propisa navedu razloge zbog kojih 
određeni prijedlozi i sugestije organa i pravnih lica iz stava 1. ovog člana 
nisu prihvaćeni.

6. Odgovaranje na pitanja organa zakonodavne i izvršne vlasti

Član 19.

OU obavezni su pripremati i davati odgovore na pitanja PS, PBiH i VM u vezi
sa izvršavanjem zakona i drugih propisa iz svoje nadležnosti kao i o stanju i 
problemima u oblasti za koju su ti organi osnovani.

7. Obavljanje drugih upravnih i stručnih poslova

Član 20.

OU prate stanje u oblastima za koje su obrazovani, a naročito provođenje 
politike razvoja i izvršavanje zakona i drugih propisa, poduzimaju mjere za 
koje su ovlašteni ili daju preporuke nadležnim organima u cilju izvršavanja 
zakona i drugih propisa.

OU prate stanje u oblastima za koje su obrazovani na osnovu podataka koje
sami prikupljaju kada su za to ovlašteni zakonom, kao i podataka koje 
prikupljaju, obrađuju i dostavljaju drugi organi i pravna lica, na zahtjev OU.

Na osnovu podataka iz stava 2. ovog člana OU izrađuju analitičke, 
informativne i druge materijale, a prilikom izrade tih materijala OU sarađuju 
međusobno, a po potrebi i sa stručnim i naučnim institucijama.

Član 21.

Ako se zakonima i drugim propisima koji se predlažu ili prijedlozima koji su 
sadržani u analitičkim, informativnim ili drugim materijalima koje pripremaju 
OU, zahtijevaju materijalni izdaci, organi uprave obavezni su da u
obrazloženju tih propisa, kao i analitičkim, informativnim i drugim 
materijalima iskažu sredstva koja su potrebna za provođenje tih propisa i 
materijala i odrede izvore iz kojih treba osigurati ta sredstva.

POGLAVLJE III - POVJERAVANJE JAVNIH OVLAŠTENJA

Član 22.

Institucijama s javnim ovlaštenjima može se zakonom povjeriti obavljanje 
određenih upravnih i stručnih poslova iz nadležnosti OU. U okviru povjerene 
nadležnosti institucije s javnim ovlaštenjima odlučuju u pojedinačnim 
stvarima o određenim pravima i obavezama građana, poduzeća, ustanova i 
drugih pravnih lica. Institucijama s javnim ovlaštenjima ne mogu se 
povjeravati poslovi inspekcijskog nadzora osim stručnih poslova koji su od 
značaja za vršenje inspekcijskog nadzora (ekspertize, tehnička ispitivanja i
sl.) ako za vršenje tih poslova OU nemaju tehničke i druge uslove. 

Član 23.

Na institucije s javnim ovlaštenjima shodno se primjenjuju načela ovog 
zakona koja se odnose na samostalnost u radu OU, zakonitost njihovog
rada, javnost rada OU, upotrebu službenih i ostalih jezika i pisma i druga 
načela utvrđena u čl. 4., 5., 6., 7. i 8. ovog zakona.

Član 24.

Ako institucija s javnim ovlaštenjima ne vrši povjerene poslove u skladu sa 
zakonom i drugim propisom, OU koji vrši upravni nadzor obavezan je 
pismeno upozoriti ovlašteni organ te institucije i predložiti mu mjere za 
rješavanje tog pitanja, a prema potrebi, obavezan je poduzeti i druge mjere 
u okviru svojih prava i dužnosti kako bi se javna ovlaštenja obavljala u
skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 25.

Upravni nadzor nad radom institucija s javnim ovlaštenjima u obavljanju 
poslova uprave koji su preneseni na te institucije vrše OU iz upravne oblasti 
za koju su ti organi obrazovani, u skladu s ovim i drugim zakonom.

Član 26.

U vršenju upravnog nadzora nad radom institucija s javnim ovlaštenjima 
nadležni OU ima pravo i dužnost naročito da:

1) provodi inspekcijski nadzor i u okviru svoje nadležnosti osigurava 
zakonito i blagovremeno obavljanje poslova;

2) rješava po žalbama protiv donesenih upravnih akata u vršenju povjerenih 
javnih ovlaštenja, kada je to utvrđeno zakonom;

3) daje stručna uputstva i objašnjenja za primjenu zakona i drugih propisa 
koji se odnose na vršenje povjerenih javnih ovlaštenja;

4) poduzima i druge mjere i vrši druga prava koja po zakonu ima 
drugostepeni OU u UP.

Institucija s javnim ovlaštenjima dužna je nadležnom OU koji vrši upravni 
nadzor nad njenim radom najmanje jedanput godišnje podnijeti izvještaj o 
vršenju povjerenih javnih ovlaštenja i na traženje OU dostavljati određene 
podatke i dokumenta koji su od značaja za vršenje nadzora.

POGLAVLJE IV - ODNOS OU PREMA PS, PBiH I VM, MEĐUSOBNI ODNOSI OU, 
ODNOSI OU PREMA IZVRŠNIM ORGANIMA I OU ENTITETA I BD BIH, 
ODNOSI OU PREMA OMBUDSMENU ZA LJUDSKA PRAVA BIH

1. Odnos organa uprave prema Parlamentarnoj skupštini

Član 27.

OU odgovorni su PS za zakonito, potpuno, efikasno i profesionalno
obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.

OU imaju ovlaštenja i obaveze da PS radi razmatranja iznose pojedina
značajnija pitanja iz svoje nadležnosti i da daju preporuke u vezi s 
provođenjem i izvršavanjem zakona i drugih propisa.

OU su na zahtjev PS podnositi izvještaje o svom radu, o stanju u oblasti za 
koju su obrazovani, o izvršavanju zakona i drugih propisa i o provođenju 
politike razvoja, odgovarati na pitanja poslanika - delegata PS i u skladu s
programom rada, odnosno na zahtjev PS, pripremiti prijedloge zakona i
druge propise, analitičke, informativne i druge materijale.

OU obavezni su na zahtjev PS poduzeti odgovarajuće organizacione, 
kadrovske i druge mjere kojima se osigurava efikasno izvršavanje poslova. 

2. Odnos organa uprave prema Predsjedništvu i Vijeću ministara

Član 28.

S ciljem osiguranja izvršavanja zakona i drugih propisa PS, PBiH i VM, u
okviru svojih nadležnosti, mogu prema OU:  

-utvrditi uputstva i smjernice o načinu izvršavanja zakona i drugih propisa,  

-naložiti da u određenom roku donesu propise ili poduzmu mjere za koje su 
ovlašteni i utvrde rokove za izvršavanje pojedinih zadataka,

-naložiti OU da ispitaju stanje u oblastima iz svoje nadležnosti i da podnesu 
PBiH i VM izvještaj s odgovarajućim prijedlozima.  

Član 29.

Radi ostvarivanja odgovornosti OU prema PBiH i VM, PBiH i VM mogu, u
okviru svojih nadležnosti, otvoriti raspravu o radu i odgovornosti OU i
utvrditi način ispitivanja stanja u oblasti iz njihove nadležnosti i pokrenuti 
postupak za smjenjivanje rukovodioca i zamjenika rukovodioca OU.

Član 30.

OU PBiH i VM u okviru njihove nadležnosti obavezni su dostavljati izvještaje 
o radu kao i o stanju u oblastima za koje su nadležni, te informacije, 
objašnjenja, podatke, spise i drugu dokumentaciju potrebnu za rad PBiH i 
VM.

OU mogu od PBiH i VM u okviru njihove nadležnosti tražiti uputstva i 
smjernice o određenim pitanjima izvršavanja zakona i drugih propisa. PBiH i 
VM u okviru nadležnosti obavezni su odgovarati na traženje OU.  

OU mogu PBiH i VM u okviru njihove nadležnosti predlagati razmatranje 
određenih pitanja za koja su nadležni i davati prijedloge za poduzimanje 
potrebnih mjera.

3. Međusobni odnosi organa uprave

Član 31.

Međusobni odnosi OU zasnivaju se na ovlaštenjima utvrđenim Ustavom i 
zakonom, kao i na saradnji, međusobnom informiranju i dogovaranju.

U ostvarivanju međusobne saradnje OU obavezni su jedni drugima
dostavljati podatke i informacije potrebne za obavljanje poslova,
razmjenjivati informacije i iskustva i osnivati zajedničke stručne komisije i 
druga radna tijela, i ostvarivati druge oblike međusobne saradnje.

Član 31a.                                

OU nadležni za poslove inspekcijskog nadzora, osim saradnje iz člana 31. 
ovog zakona, u provođenju inspekcijskog nadzora sarađuju s nadležnim 
sudovima, tužilaštvima, OU i drugim organima.  

4. Odnos organa uprave prema izvršnim organima i organima uprave 
entiteta i BD BiH

Član 32.

Odnosi OU prema izvršnim organima i OU entiteta i BD BiH zasnivaju se na
ovlaštenjima utvrđenim Ustavom i zakonom, kao i na saradnji, međusobnom 
informiranju i dogovaranju.

Član 33.

OU imaju pravo od izvršnih organa, OU i drugih organa entiteta i BD BiH 
tražiti podatke, izvještaje i ostalu dokumentaciju neophodnu za vršenje 
svojih nadležnosti utvrđenih Ustavom i zakonom.

OU dužni su izvršnim organima, OU i drugim organima entiteta i BD BiH 
dostaviti neophodne podatke potrebne za funkcioniranje tih organa.

5. Odnosi organa uprave prema ombudsmenu za ljudska prava BiH

Član 34.

Odnos OU prema ombudsmanu za ljudska prava BiH (u daljnjem tekstu:
ombudsmen) zasniva se na obavezama OU, utvrđenim Ustavom i zakonom, 
kao i na međusobnoj saradnji, informiranju i dogovaranju.

Član 35.

OU obavezni su omogućiti ombudsmenu na njegov zahtjev nesmetano 
ispitivanje njihove djelatnosti, odnosno rada DS u OU. OU obavezni su
ombudsmenu osigurati sva službena dokumenta, uključujući i tajna, kao i 
upravne spise i osigurati saradnju svakog DS posebno, u pribavljanju
potrebnih informacija, dokumenata i spisa.

OU obavezni su ombudsmenu, na njegov zahtjev, osigurati i prisustvo pri
rješavanju upravnih stvari.

Član 36.

Ako OU ne postupi po zahtjevu ombudsmena iz Člana 35. ovog zakona, 
ombudsmen može od VM zatražiti da poduzme potrebne mjere prema
rukovodiocu OU.

POGLAVLJE V - ODNOSI OU PREMA PODUZEĆIMA, USTANOVAMA I DRUGIM 
PRAVNIM LICIMA I STRANKAMA

1. Odnosi organa uprave prema poduzećima, ustanovama i drugim pravnim 
licima

Član 37.

OU u okviru svojih nadležnosti imaju prema poduzećima, ustanovama i 
drugim pravnim licima ovlaštenja i obaveze predviđene zakonom.

Član 38.

OU sarađuju s poduzećima, ustanovama i drugim pravnim licima koja su od 
značaja za rad OU ili su od interesa za rad navedenih organa.  

Poduzeća, ustanove i druga pravna lica obavezna su na zahtjev OU
dostavljati podatke i informacije iz svoje nadležnosti.  

Postupak podnošenja zahtjeva, kojim OU traže pristup određenim 
informacijama od pravnih lica iz člana 37. ovog zakona, kao i utvrđivanje 
izuzetaka kod objavljivanja tražene informacije, vrši se po odredbama 
Zakona o slobodi pristupa informacijama u BiH.

2. Odnos organa uprave prema strankama

Član 39.

OU obavezni su zahtjeve stranaka rješavati u propisanim rokovima.

OU obavezni su razmatrati i dati odgovore na predstavke i prijedloge koje im
podnose stranke.

Član 40.

OU ostvaruju neposredne kontakte sa strankama i obavezni su organizirati
obavljanje poslova od značaja za ostvarivanje prava stranaka na način i pod 
uslovima kojima se strankama omogućuje da što jednostavnije, brže i 
efikasnije ostvaruju prava i izvršavaju obaveze kod tih organa.

Član 41.

Rukovodilac OU obavezan je bez odgađanja razmotriti podnijete predstavke,
i prijedloge i pritužbe stranaka na nepravilan odnos DS u OU prema njima
kada se obraćaju tim organima u cilju ostvarivanja prava, odnosno
izvršavanja svojih obaveza.

Rukovodilac OU obavezan je ispitati podnesene predstavke, prijedloge i
pritužbe ako ih ocijeni osnovanim, poduzeti zakonom predviđene mjere
prema DS na čiji se rad predstavka odnosi.

Rukovodilac OU obavezan je u roku od 8 (osam) dana od dana prijema
predstavke, prijedloga odnosno pritužbe stranci dati pismeni odgovor o
poduzetim mjerama u vezi s njihovom predstavkom, prijedlogom, odnosno
pritužbom.

Član 42.

OU u rješavanju upravnih stvari ne smiju od stranaka zahtijevati da
pribavljaju uvjerenja i druge javne isprave o činjenicama o kojima OU ili
institucije s javnim ovlaštenjima vode službene evidencije.

Uvjerenja i isprave iz stava 1. ovog člana, OU, odnosno institucija s javnim
ovlaštenjima obavezno pribavlja po službenoj dužnosti.

Član 43.

Kad se u UP stranka odazove pozivu, a bez njene krivice službena radnja
radi koje je pozvana nije obavljena, ima pravo zahtijevati naknadu nastalih
troškova.

O zahtjevu odlučuje rukovodilac OU zaključkom u skladu s propisima kojim
se uređuje naknada troškova svjedocima u UP.

Protiv zaključka iz stava 1. ovog člana stranka može pokrenuti US kod Suda
BiH (u daljnjem tekstu: Sud).

Troškovi iz stava 1. ovog člana isplaćuju se na teret sredstava za rad OU
pred kojim je vođen UP.

Član 44.

Odredbe Čl. 39. do 43. ovog zakona shodno se primjenjuju i na rad
institucija s javnim ovlaštenjima kada u obavljanju javnih ovlaštenja
rješavaju o pravima i obavezama građana, javnih korporacija, komora,
javnih poduzeća (društava), agencija i drugih pravnih lica.

POGLAVLJE VI - NAČELA ORGANIZACIJE OU

1. Načela organizacije organa uprave

Član 45.

Unutrašnja organizacija OU zasniva se na načelu racionalnog i efikasnog
rada OU i načelu osiguranja ekspertnog rada OU, što uključuje i korištenje
ekspertne i tehničke podrške postojećih institucija.

U cilju realizacije ovih načela, unutrašnjom organizacijom OU osigurava se:

- racionalna organizacija rada, efikasno obavljanje poslova i uspješno
rukovođenje OU,

- grupiranje poslova u skladu s njihovom prirodom i načinom njihovog
obavljanja,

- potpunije objedinjavanje zajedničkih i općih poslova radi njihovog
racionalnog obavljanja i korištenja usluga zajedničkih službi osnovanih za
potrebe svih ili pojedinih OU,

- ostvarivanje pune saradnje OU s drugim organima, a naročito s onim
organima i institucijama koje su ustanovljene za pružanje ekspertne i
tehničke pomoći.

2. Osnivanje organa uprave

Član 46.

OU su ministarstva i upravne organizacije.

Član 47.

OU osnivaju se i njihova nadležnost utvrđuje se zakonom koji donosi PS, na
prijedlog VM.

OU iz stava 1. ovog člana osnivaju se na način koji osigurava potpuno i
racionalno obavljanje poslova uprave iz okvira nadležnosti institucija BiH,
odnosno efikasno ostvarivanje prava i izvršavanje obaveza građana,
poduzeća, ustanova i drugih pravnih lica.

OU osnivaju se u skladu s obimom poslova i načelima grupiranja poslova
prema vrsti, srodnosti i međusobnoj povezanosti i s potrebama efikasnog
rukovođenja radom i osiguravanja samostalnosti u radu.

Član 48.

Ministarstvo se osniva za obavljanje upravnih i stručnih poslova iz
nadležnosti BiH u oblastima u kojima OU u cjelini ili u većem obimu,
neposredno osiguravaju izvršavanje zakona i drugih propisa i odgovaraju za
njihovo izvršavanje.

Upravne organizacije osnivaju se za obavljanje upravnih i stručnih poslova
čija priroda i način izvršavanja zahtijevaju posebnu organiziranost i
samostalnost u radu.

Član 49.

Za obavljanje stručnih, tehničkih i drugih poslova za potrebe PBiH, PS, VM i
OU mogu se osnovati određene stručne, tehničke i druge službe, kao
zajedničke ili samostalne službe.

Organi iz stava 1. ovog člana, radi obavljanja stručnih, tehničkih i drugih
poslova, mogu osnivati i druga tijela kao i tijela za saradnju s međunarodnim
organizacijama u skladu s obavezama preuzetim međunarodnim ugovorima.
O osnivanju službi iz stava 1. ovog člana za potrebe PBiH odlučuje PBiH, za
potrebe PS odlučuje PS a za potrebe VM i OU odlučuje VM.

Službe iz stava 1. ovog člana odlukom osnivaju organi iz stava 2. ovog člana
kojom se može, ako to priroda posla zahtijeva, odrediti da služba ima 
svojstvo pravnog lica.

Član 50.

Upravne organizacije mogu se osnivati kao samostalne upravne organizacije
i kao upravne organizacije u sastavu ministarstva.

Upravne organizacije osnivaju se u obliku uprava, agencija, zavoda,
direkcija, instituta, centara ili ureda.

Upravna organizacija ima svojstvo pravnog lica.

Član 51.

Uprava se osniva za obavljanje upravnih, stručnih i drugih poslova iz svoje
nadležnosti i to kod pitanja koja zahtijevaju primjenu posebnih načina rada,
a koje je neophodno obavljati u okviru OU, odnosno za rješavanje u
upravnim stvarima kad je za to izričito zakonom ovlaštena, za provođenje
upravnih, odnosno inspekcijskih nadzora i za pripremanje nacrta zakona i
prijedloga drugih propisa.
Agencija se osniva za obavljanje određenih stručnih i drugih poslova iz
okvira nadležnosti BiH koji pretežno zahtijevaju primjenu stručnih i naučnih
metoda rada i s njima povezanih upravnih poslova.
Zavod se osniva za vršenje određenih stručnih i drugih poslova koji pretežno
zahtijevaju primjenu stručnih i naučnih metoda rada i s njima povezanih
upravnih poslova čija priroda i način izvršavanja zahtijevaju posebno
organiziranje i samostalnost u radu.
Direkcija se osniva za vršenje određenih stručnih poslova pretežno
privrednog karaktera i s njima povezanih upravnih poslova čija priroda i
način izvršavanja zahtijevaju posebno organiziranje i samostalnost u radu.
Institut se osniva izuzetno kad to odgovara prirodi posla ili kad se
finansiranje vrši, osim iz državnog budžeta, i iz drugih izvora.

Centar se osniva za prikupljanje, sređivanje i razvrstavanje podataka od
interesa za djelatnost za koju je osnovan, ostvarivanje saradnje s OU kao i
drugim pravnim licima, odlučivanje u upravnim stvarima za koje je osnovan i
za obavljanje i drugih poslova utvrđenih zakonom.

Ured se osniva za obavljanje upravnih i stručnih poslova čija priroda i način
izvršavanja zahtijevaju posebnu organiziranost i samostalnost u radu.

Upravne organizacije mogu se osnivati u sastavu ministarstva ako je to
potrebno zbog međusobne povezanosti poslova iz nadležnosti ministarstva i
uprave i kad je, pored određenog stepena samostalnosti u vršenju poslova iz
nadležnosti uprave, potrebno osigurati usmjeravanje i nadzor u obavljanju
poslova tih upravnih organizacija od ministarstva.

3. Unutrašnja organizacija OU

Član 52.

Unutrašnja organizacija OU utvrđuje se pravilnikom.

Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji donosi rukovodilac OU uz saglasnost VM.

Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji OU mora biti usklađen s nadležnostima 
OU kao i s općim načelima o unutrašnjoj organizaciji OU, koja odlukom 
propisuje VM.

Član 53.

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji OU utvrđuju se:

- organizacione jedinice i njihova nadležnost;

- način rukovođenja;

- programiranje i izvršavanje poslova;

- ovlaštenja i odgovornosti DS u obavljanju poslova;

- ukupan broj DS i zaposlenika za obavljanje poslova;

- naziv i raspored poslova po organizacionim jedinicama, s opisom poslova
za svakog DS i zaposlenika ili grupu DS i zaposlenika s potrebnim uslovima u
pogledu stručne spreme i drugih uslova za rad na određenim poslovima;

- broj pripravnika koji se primaju u radni odnos i uslovi za njihov prijem.

Poslovi OU u Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji grupišu se prema njihovoj
vrsti, srodnosti, obimu i stepenu složenosti, odgovornosti i drugim uslovima
za njihovo obavljanje.

4. Radni odnosi u OU

Član 54.

Radni odnosi u OU DS, zaposlenika i ostalih zaposlenih uređuju se Zakonom
o državnoj službi u institucijama BiH, Zakonom o radu u institucijama BiH i
drugim posebnim zakonoma.

5. Rukovođenje OU

Član 55.

Radom ministarstva rukovodi ministar, a radom upravne organizacije
rukovodi direktor, odnosno rukovodilac čiji je naziv određen zakonom o
osnivanju upravne organizacije.

Ministar ima zamjenika koji se imenuje na isti način kao i ministar, s tim da
ne može biti iz istog konstitutivnog naroda iz kojeg je imenovan ministar.

Direktor, odnosno rukovodilac samostalne upravne organizacije ima
zamjenika, koji ne može biti iz istog konstitutivnog naroda iz kojeg je
imenovan direktor, odnosno rukovodilac.

Član 56.

Direktora, odnosno rukovodioca i zamjenika direktora samostalne upravne
organizacije imenuje VM na prijedlog predsjedavajućeg VM, ako posebnim
zakonom nije drugačije određeno.

Direktora odnosno rukovodioca upravne organizacije u sastavu ministarstva
imenuje VM na prijedlog ministra.

Član 57.

U rukovođenju pojedinim područjima rada ministru pomažu RDS i savjetnici
ministra i zamjenika ministra.

U ministarstvu se postavljaju sekretar, pomoćnik ministra i glavni inspektor.

U samostalnoj upravnoj organizaciji mogu se postavljati pomoćnici direktora,
a u upravnoj organizaciji u sastavu ministarstva savjetnici direktora.

RDS za svoj rad odgovaraju ministru, odnosno direktoru upravne
organizacije.

Član 58.

Pomoćnik ministra rukovodi osnovnom organizacionom jedinicom
(Sektorom) i odgovoran je za korištenje finansijskih, materijalnih i ljudskih
potencijala dodijeljenih osnovnoj organizacionoj jedinici.

Pomoćnik direktora samostalne upravne organizacije rukovodi određenim
područjem rada ili osnovnom organizacionom jedinicom i vrši druge poslove
iz određene oblasti koje mu odredi direktor.

Glavni inspektor neposredno organizira i rukovodi radom inspektora u
određenoj oblasti inspekcijskog nadzora.

Savjetnik ministra, zamjenika ministra i savjetnik direktora upravne
organizacije u sastavu ministarstva vrše poslove iz određene oblasti rada
koji podrazumijevaju odgovornost, visok stepen stručnosti i nezavisnosti u
određenim oblastima rada u okviru organizacionih jedinica.

Član 59.

Način postavljenja i razrješenja RDS iz člana 57. ovog zakona uređuje se
odredbama Zakona o državnoj službi u institucijama BiH, Zakona o VM BiH i
Zakonom o ministarstvima i drugim organima uprave BiH kao i drugim
propisima donesenim na osnovu ovog zakona.

Član 60.

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji ministarstva, odnosno upravne
organizacije utvrđuju se radna mjesta RDS, poslovi koje oni obavljaju i
njihova ovlaštenja u vršenju državne službe.

RDS ostvaruju svoja prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa shodno
propisima koji se primjenjuju na DS u OU, ako zakonom nije drugačije
određeno.

POGLAVLJE VII - OVLAŠTENJA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI RUKOVODIOCA
OU

1. Rukovodilac OU, njegov zamjenik, RDS i službenici s posebnim
ovlaštenjima

Član 61.

OU rukovodi rukovodilac.

Rukovodilac OU predstavlja OU, organizuje i osigurava zakonito i efikasno
obavljanje poslova, donosi propise i izdaje druge akte za koje je ovlašten i
poduzima druge mjere iz nadležnosti OU, te odlučuje u skladu sa zakonom o
pravima, obavezama i odgovornostima DS i zaposlenika u vršenju službe.

Rukovodioca OU imenuje i razrješava organ određen Ustavom i zakonom.

Rukovodilac OU obavezan je da na osnovu i u okviru Ustava, zakona, drugih
propisa i smjernica VM savjesno vrši povjerenu mu funkciju i lično je
odgovoran za njeno vršenje, kao i za rad organa kojim rukovodi.

Član 62.

Rukovodilac OU ima zamjenika koji ga zamjenjuje ukoliko on nije u
mogućnosti obavljati svoja ovlaštenja i obaveze.

Zamjenika rukovodioca OU imenuje i razrješava organ koji imenuje 
rukovodioca, ako Ustavom i zakonom nije drugačije određeno.

O broju zamjenika rukovodioca OU odluČuje se propisom o osnivanju OU.

Član 63.

Rukovodiocu OU u rukovođenju pojedinim područjima rada pomažu RDS.

RDS imenuje nadležna institucija, u skladu sa Zakonom o državnoj službi u 
institucijama BiH.

Član 64.

Poslove inspekcijskog nadzora i druge značajnije upravne i stručne poslove
obavljaju DS s posebnim ovlaštenjima i odgovornostima (u daljnjem tekstu:
državni službenici s posebnim ovlaštenjima), koje postavlja i razrješava
rukovodilac OU, ako zakonom nije drugačije određeno.

DS s posebnim ovlaštenjima postavljaju se na radna mjesta prema
Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji OU.

Član 65.

Rukovodilac OU, njegov zamjenik i savjetnik ne smiju obavljati dužnost ili
biti na položaju koji dovodi do sukoba interesa kako je to regulirano
Zakonom o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH, a RDS ne smiju
obavljati dužnost ili biti na poziciji koja dovodi do sukoba interesa kako je to
regulirano Zakonom o državnoj službi u institucijama BiH.

Bliže odredbe u vezi s nespojivošću s dužnostima DS razrađene su u Zakonu
o sprečavanju sukoba interesa u obavljanju javnih dužnosti.

2. Odgovornost rukovodioca OU i njegovog zamjenika

Član 66.

Rukovodilac OU i njegov zamjenik odgovorni su ako se u izvršavanju svojih
ovlaštenja i obaveza ne pridržavaju zakona, smjernica PS, PBiH i VM.

U slučaju postojanja odgovornosti iz stava 1. ovog člana rukovodilac OU i
njegov zamjenik razrješavaju se s funkcije, a razrješavanje ne isključuje
krivično gonjenje niti odgovornost za naknadu štete, ako Ustavom ili
zakonom nije drugačije određeno.

Prijedlog za smjenjivanje rukovodioca OU i njegovog zamjenika podnosi
organ određen Ustavom i zakonom.

Član 67.

U postupku razrješavanja osigurat će se rukovodiocu OU, odnosno njegovom
zamjeniku, da se izjasni o činjenicama zbog kojih je pokrenut postupak
razrješavanja kao i da daje obavještenja i potrebne podatke od značaja za
utvrđivanje te odgovornosti.

Organ nadležan za razrješavanje povodom prijedloga za razrješavanje 
donosi odluku kojom se utvrđuje postojanje razloga za razrješavanje ili 
odluku kojom se odbija prijedlog za razrješavanje.

Povodom prijedloga za razrješavanje organ nadležan za razrješavanje može,
i kada nema osnova za donošenje odluke o razrješavanju, ukazati na 
nepravilnosti u radu rukovodioca i njegovog zamjenika.

Organ nadležan za razrješavanje može, dok traje postupak razrješavanja,
udaljiti od obavljanja ovlaštenja i obaveza rukovodioca OU, odnosno
njegovog zamjenika.

Protiv odluke o prijedlogu za razrješavanje rukovodioca OU i njegovog 
zamjenika, kao i odluke o udaljenju od obavljanja funkcije dok se vodi
postupak za razrješavanje, ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 68.

Rukovodilac OU, odnosno njegov zamjenik, ako smatra da nije u mogućnosti
uspješno obavljati povjerena ovlaštenja i obaveze i ne može preuzeti
odgovornost za njihovo vršenje, ima pravo podnijeti ostavku.

Rukovodilac, odnosno njegov zamjenik ostaju na dužnosti do roka
određenog zakonom ili roka koji odredi organ nadležan za odlučivanje o
ostavci.

Podnesena ostavka ne isključuje vođenje postupka smjenjivanja iz razloga
predviđenih u članu 66. ovog zakona.

POGLAVLJE VIII - DS, POLICIJSKI SLUŽBENICI, OSTALI SLUŽBENICI I 
ZAPOSLENICI

Član 69.

Poslove uprave u OU obavljaju državni, policijski i ostali službenici.

Pomoćne i tehničke poslove za potrebe OU obavljaju zaposlenici.

Član 70.

Prijem državnih, policijskih i ostalih službenika u radni odnos u OU, prava,
obaveze i odgovornosti, druga statusna pitanja, plaće i druga materijalna
primanja DS, kao i sprečavanje sukoba interesa u obavljanju dužnosti DS,
uređuju se Zakonom o državnoj službi u institucijama vlasti u BiH i drugim
posebnim zakonima.

Prijem zaposlenika u radni odnos u OU, prava, obaveze i odgovornosti i
druga statusna pitanja, kao i plaće i druga materijalna primanja zaposlenika,
uređuju se Zakonom o radu u institucijama BiH i posebnim zakonima.

POGLAVLJE IX - INSPEKCIJSKI NADZOR

1. Zajedničke odredbe o inspekcijskom nadzoru

Član 71.

Poslove inspekcijskog nadzora vrše OU u skladu sa zakonom.

Poslove inspekcijskog nadzora obavljaju inspektori.

Kad to potreba službe zahtijeva, rukovodilac OU može ovlastiti i drugog DS
OU koji ima odgovarajuću stručnu spremu da izvrši određene poslove
inspekcijskog nadzora, odnosno da inspektoru pomaže u obavljanju nadzora,
o čemu se donosi rješenje.

Član 72.

Inspektor ima iskaznicu kojom dokazuje svoje službeno svojstvo, identitet i
ovlaštenja predviđena zakonom.

Ministar pravde propisuje oblik i sadržaj iskaznice, a iskaznicu inspektoru
izdaje rukovodilac OU u kome taj inspektor radi.

Član 73.

Postupak inspekcijskog nadzora pokreće i vodi inspektor po službenoj
dužnosti.

Svako lice ima pravo podnijeti zahtjev inspektoru da izvrši određeni
inspekcijski nadzor i da poduzme upravne mjere za koje je ovlašten
zakonom.

Po zahtjevu iz stava 2. ovog člana inspektor je obavezan izvršiti inspekcijski
nadzor, sačiniti zapisnik i poduzeti odgovarajuće mjere i o tome pismeno
obavijestiti podnosioca zahtjeva u roku od osam dana od dana prijema
zahtjeva.

Svaki organ čiji rad podliježe inspekcijskom nadzoru dužan je inspektoru
omogućiti obavljanje nadzora i davati mu potrebna obavještenja i podatke
od značaja za obavljanje nadzora.

Član 74.

U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor ima pravo i obavezu
neposredno pregledati poslovne prostorije i druge objekte, proces rada,
proizvode i drugu robu, isprave i druge dokumente, kao i obavljati druge
radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora (utvrđivanje identiteta
osoba, saslušavanje, uzimanje uzoraka radi analize i sl.).

Ako se inspektoru u obavljanju inspekcijskog nadzora onemogućava vršenje
pregleda ili pruži fizički otpor ili ako taj otpor osnovano očekuje, inspektor
može zatražiti pomoć nadležne policije koja je obavezna pružiti potrebnu
zaštitu i omogućiti inspektoru da izvrši inspekcijski nadzor.

Član 75.

U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor je obavezan postupati tako da
se ne ugrozi zakonom i drugim propisom određena službena tajna.

O svakom inspekcijskom nadzoru inspektor je obavezan sastaviti zapisnik i u
njemu navesti činjenično stanje utvrđeno inspekcijskim nadzorom.

Zapisnik se sastavlja po pravilima UP a dostavlja se odgovornom licu kod
koga je izvršen inspekcijski nadzor.

Član 76.

Kada u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili
drugi propis čije izvršenje nadzire, inspektor ima ovlaštenja i obavezu da
naloži sljedeće mjere:

1) narediti da se utvrđeni nedostaci i nepravilnosti otklone u određenom
roku;

2) narediti poduzimanje odgovarajućih upravnih radnji koje je pravno lice,
OU i institucija s javnim ovlaštenjima obavezan da poduzme;

3) zabraniti poduzimanje radnji koje smatra da su u suprotnosti sa zakonom
ili drugim propisom nad čijim provođenjem vrši nadzor;

4) izreći i naplatiti novčanu kaznu na licu mjesta, ako je za to zakonom
ovlašten;

5) poduzeti druge upravne mjere i radnje za koje je zakonom i drugim
propisom ovlašten.

Član 77.

Ako inspektor utvrdi da je povredom zakona ili drugog propisa učinjena
povreda radne dužnosti, prekršaj, privredni prestup ili krivično djelo, dužan
je, bez odgađanja, podnijeti zahtjev za utvrđivanje odgovornosti zbog
povrede radne dužnosti ili učinjenog prekršaja, odnosno prijavu zbog
učinjenog privrednog prestupa ili krivičnog djela.

Član 78.

O poduzimanju upravnih mjera iz člana 76. stav 1. tačka 1, 2. i 3. ovog
zakona inspektor obavezno donosi rješenje. Osnov za donošenje rješenja
predstavlja činjenično stanje navedeno u zapisniku iz stava 2. člana 75. ovog
zakona.

Na rješenje iz stava 1. ovog člana ovlaštena osoba ima pravo izjaviti žalbu
nadležnom organu u roku od osam dana od dana prijema rješenja.

Rješenje po žalbi mora se donijeti najkasnije u roku od 15 dana od dana
prijema žalbe.

Protiv rješenja donesenog po žalbi iz stava 2. ovog člana može se pokrenuti
US kod Suda.

Član 79.

O izvršenom inspekcijskom nadzoru i poduzetim upravnim mjerama iz člana
76. ovog zakona inspektor vodi evidenciju.

Sadržaj i način vođenja evidencije propisuje ministar pravde.

Član 80.

Inspektor može privremeno oduzeti dokumente i predmete koji u
prekršajnom ili sudskom postupku mogu poslužiti kao dokaz, o čemu je
dužan izdati potvrdu.

Član 81.

Inspektor je obavezan pratiti provođenje upravnih mjera naloženih
rješenjem iz člana 78. ovog zakona i u granicama svojih ovlaštenja osigurati
njihovo provođenje.

Ako inspektor ne može osigurati provođenje upravnih mjera na način i u
roku kako je rješenjem određeno, dužan je obavijestiti o tome bez
odgađanja rukovodioca OU koji je obavezan poduzeti mjere radi osiguranja
provođenja naloženih mjera.

Član 82.

Inspektor može poduzimati i odgovarajuće preventivne aktivnosti u cilju
sprečavanja nastupanja štetnih posljedica zbog nedostataka i nepravilnosti u
provedbi zakona i drugih propisa čije izvršenje nadzire kao što su:
upozorenje fizičkim i pravnim licima na obaveze iz propisa, ukazivanje na
štetne posljedice, predlaganje mjera za otklanjanje njihovih uzroka i slično.

Javna korporacija, komora, javno preduzeće (društvo), agencija i drugo
pravno lice i institucije s javnim ovlaštenjima, odnosno OU kod kojih je
izvršen inspekcijski nadzor, obavezni su postupiti po rješenju inspektora iz
člana 78. ovog zakona.

2. Upravna inspekcija

Član 83.

Poslove upravne inspekcije nad izvršavanjem ovog zakona, zakona koji se
odnose na DS i zaposlenike OU, UP i posebne UP, kao i kancelarijsko
poslovanje u OU vrši MP.

Poslove upravne inspekcije iz stava 1. ovog člana neposredno vrše upravni
inspektori.

Za upravnog inspektora može se postaviti diplomirani pravnik koji ima
položen stručni ispit za DS OU i najmanje tri godine radnog iskustva na
najsloženijim upravnim poslovima.

Član 84.

Upravni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora nad izvršavanjem zakona
i drugih propisa vrši nadzor naročito u pogledu:

- ostvarivanja prava i pravnih interesa i izvršavanja obaveza građana, javnih
korporacija, komora, javnih poduzeća (društava), agencija i drugih pravnih
lica u UP;

- primjene propisa koji se odnose na organizaciju i način rada OU;

- radnih odnosa u OU i ispunjavanja uslova DS koji rade na poslovima
upravnog rješavanja u institucijama s javnim ovlaštenjima;

- rješavanja upravnih stvari u propisanim rokovima;

- pravilnosti primjene propisa u UP;

- načina prikupljanja dokaza u UP, a posebno dokaza koji se pribavljaju po
službenoj dužnosti;

- provođenja administrativnog izvršenja;

- pružanja pravne pomoći građanima, javnim korporacijama, komorama,
javnim poduzećima (društvima), agencijama i drugim pravnim licima u UP;

- vođenja evidencije o upravnim predmetima;

- primjene propisa o kancelarijskom poslovanju.

Član 85.

Ako upravni inspektor utvrdi da utvrđene nepravilnosti i nedostaci u radu
proizilaze iz razloga nestručnosti DS za obavljanje poslova na koji je
raspoređen, predložit će rukovodiocu OU da tog DS rasporedi na druge
poslove.

Član 86.

U vršenju inspekcijskog nadzora upravni inspektor sastavlja zapisnik o
izvršenom inspekcijskom nadzoru, koji naročito sadrži utvrđeno činjenično
stanje i nepravilnosti i nedostatke u radu, te primjerak zapisnika dostavlja
rukovodiocu OU ili ustanove a po potrebi i VM.

Član 87.

Ako upravni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da je
povrijeđen zakon ili drugi propis, dužan je donijeti rješenje i njime naložiti
mjere iz člana 76. ovog zakona.

Protiv rješenja iz stava 1. člana 78. ovog zakona rukovodilac OU i institucije
s javnim ovlaštenjima može u roku od osam dana od dana prijema rješenja
izjaviti žalbu ministru pravde.

Žalba na rješenje iz stava 1. ovog člana odgađa izvršenje rješenja.

Protiv rješenja ministra pravde može se pokrenuti US kod Suda.

Član 88.

Ako upravni inspektor utvrdi da se povredama zakona i drugih propisa
građanima, javnim korporacijama, komorama, javnim poduzećima
(društvima), agencijama i drugim pravnim licima onemogućava ostvarivanje
njihovih prava i pravnih interesa u propisanim rokovima, ili na drugi način,
obavezan je, o tome, bez odgađanja, pismeno upoznati VM, ukazati na
posljedice koje su iz takvog stanja nastupile ili bi mogle nastupiti i predložiti
poduzimanje odgovarajućih mjera.

Član 89.

Građani, javne korporacije, komore, javna poduzeća (društva), agencije i
druga pravna lica imaju pravo da se, radi zaštite svojih prava utvrđenih ovim
zakonom i drugim propisima, obraćaju usmeno ili pismeno upravnom
inspektoru u svim slučajevima kad im se na bilo koji način otežava da brzo i
jednostavno ostvaruju svoja prava i pravne interese ili izvršavaju svoje
obaveze kod OU, agencije ili institucije s javnim ovlaštenjima, a naročito:

1) ako im se u zakonom propisanom roku ne rješavaju zahtjevi i žalbe u UP;

2) ako se od njih traži da u UP dokazuju činjenice uvjerenjima i drugim
javnim ispravama koje je po službenoj dužnosti obavezan da pribavlja DS
koji vodi UP;

3) ako im se ne izvršavaju upravni akti doneseni radi ostvarivanja prava i
pravnih interesa u UP;

4) ako im se ne pruža pravna pomoć u ostvarivanju prava i pravnih interesa
i u izvršavanju obaveza u UP.

Upravni inspektor obavezan je odmah postupiti po zahtjevu iz stava 1. ovog
člana na način utvrđen odredbama člana 73. stav 3. ovog zakona.

POGLAVLJE X - SREDSTVA ZA RAD OU

Član 90.

Sredstva za rad OU iskazuju se u Budžetu koji donosi PS, na prijedlog PBiH,
a na preporuku VM.

Sredstva za rad OU čine: sredstva za plaće i naknade, sredstva za materijal i
usluge, kapitalni izdaci i programi posebne namjene.

Prihodi koje OU ostvare svojom djelatnošću čine budžetska sredstva.

Sredstva za plaće

Član 91.

OU stiču sredstva za plaće DS i zaposlenika, u skladu s Pravilnikom o
sistematizaciji poslova i zadataka kao i zavisno od broja i strukture
zaposlenih.

Plaće DS i zaposlenika u OU uređuju se posebnim propisom donesenim na
osnovu zakona.

Sredstva za materijal i usluge

Član 92.

Sredstva za materijal i usluge služe za:

- nabavku potrošnog materijala, sitnog inventara i isplatu troškova grijanja;

- isplatu troškova za električnu energiju i održavanje čistoće u radnim
prostorijama;

- isplatu troškova za poštansko-telefonske usluge, zakup i redovno
održavanje prostorija;

- nabavku stručnih publikacija, literature i štampanje službenih materijala;

- isplatu putnih i drugih troškova koji predstavljaju lična primanja a koji se
po posebnim propisima priznaju OU;

- isplatu drugih troškova potrebnih za vršenje djelatnosti OU;

- isplatu naknade za pokriće izdataka za ishranu DS i zaposlenika u toku
rada, naknade za prijevoz DS i zaposlenika na posao i s posla, naknade za
korištenje godišnjeg odmora i drugo;

- isplatu troškova osiguranja i drugih kapitalnih izdataka.

Član 93.

Sredstva za materijal i usluge koji su zajednički za dva ili više OU (grijanje,
električna energija, održavanje radnih prostorija i sl.) dodjeljuju se, po
pravilu, organu ili službi u čijem je djelokrugu vršenje poslova koji čine
zajedničke troškove, o čemu odlučuje VM na prijedlog ministra financija i
trezora.

Programi posebne namjene

Član 94.

Programi posebne namjene služe za podmirenje određenih posebnih potreba
u vezi s radom OU.

Sredstva za Programe iz posebne namjene mogu se koristiti neposredno iz
Budžeta ili prenijeti na poseban račun OU.

Kapitalni izdaci

Član 95.

Kapitalni izdaci za:

- inventar i druge pokretne stvari;

- izdaci namijenjeni za nabavku opreme.

Član 96.

OU može sredstva za kapitalne izdatke koristiti zajedno s drugim OU i
drugim institucijama.

VM može utvrditi da se pojedina sredstva iz stava 1. ovog člana obavezno
zajednički koriste za sve OU ili za dva ili više OU i odrediti način zajedničkog
korištenja tih sredstava.

Član 97.

MFT donosi propise i opće akte o materijalno-finansijskom poslovanju OU.

POGLAVLJE XI - PROPISI I DRUGI AKTI OU

Član 98.

OU donose opće akte iz svoje nadležnosti u cilju omogućavanja izvršavanja
zakona, te donose pojedinačne akte.

OU mogu donositi akte iz stava 1. ovog člana, samo kad su za to izričito
ovlašteni zakonom.

Član 99.

Opći akti u skladu s ovim zakonom su: pravilnici, uputstva, instrukcije i
naredbe (u daljnjem tekstu: opći akti).

Pravilnikom se razrađuju pojedine odredbe zakona ili propisa radi osiguranja 
odgovarajuće primjene tih zakona i propisa.

Uputstvom se propisuje način rada u obavljanju određenih poslova uprave iz
nadležnosti OU.

Instrukcijom se utvrđuju bliža pravila i uputstva za rad na provođenju i
primjeni određenih zakona i drugih propisa.

Naredbom se naređuje ili zabranjuje postupanje u određenoj situaciji koja
ima opći značaj.

Opći akti iz st. 2., 3. i 4. ovog člana objavljuju se u "SG BiH".

POGLAVLJE XII - NADZOR NAD PROVOĐENJEM ZAKONA

Član 100.

Nadzor nad provođenjem ovog zakona vrši MP, putem upravne inspekcije.

O načinu vršenja nadzora iz stava 1. ovog člana primjenjuju se odredbe od
čl. 83. do 89. ovog zakona.

POGLAVLJE XIII - PRIMJENJIVANJE ODREDBI OVOG ZAKONA NA
INSTITUCIJE BIH

Član 101.

Odredbe ovog Zakona o sredstvima za rad OU primjenjuju se na institucije
BiH koje se financiraju iz budžeta institucija BiH i međunarodnih obaveza 
BiH, ako za pojedine institucije zakonom nije drugačije određeno.

Odredbe ovog zakona o rukovodiocima OU, njihovim zamjenicima i RDS
shodno se primjenjuju na rukovodioce, njihove zamjenike i RDS u stručnim
službama OU i drugih organa, ako zakonom nije drugačije određeno.

POGLAVLJE XIV - KAZNENE ODREDBE

Član 102.

Novčanom kaznom od 2.000 KM do 8.000 KM kaznit će se za prekršaj
institucije s javnim ovlaštenjima:

- ako na zahtjev organa uprave ne dostavi izvještaj, podatke i informacije iz
oblasti svoje djelatnosti (član 26. stav 2. i član 38. stav 2.);

- ako zahtjev stranaka ne rješavaju u propisanim rokovima (član 39);

- ako ne postupe po podnesenoj predstavci, prijedlogu ili pritužbi stranke i u
propisanom roku ne daju pismeni odgovor (član 41.);

- ako po službenoj dužnosti ne pribavljaju uvjerenja i druge javne isprave o
činjenicama o kojima se vodi službena evidencija ili ako zahtijevaju da
stranke pribavljaju ta uvjerenja i javne isprave (član 42.);

- ako inspektoru onemogućavaju vršenje inspekcijskog nadzora i ne daju mu
potrebne podatke i obavještenja (član 74. stav 3.);

- ako ne postupe po preventivnim mjerama inspektora ili po rješenju
inspektora (čl. 76. i 78.);

- ako se građanima i institucijama s javnim ovlaštenjima onemogućava ili 
otežava ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa (član 89. stav 1. ovog
zakona).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kaznit će se novčanom kaznom od 200 KM
do 1.000 KM i odgovorno lice u organu uprave, agenciji ili instituciji sa
javnim ovlaštenjima.

Novčanom kaznom od 200 KM do 1.000 KM kaznit će se upravni inspektor
ako ne postupi po zahtjevu iz člana 89. stav 2. ovog zakona.

Član 103.

Novčanom kaznom od 1.000 KM do 4.000 KM kaznit će se za prekršaj
institucije s javnim ovlaštenjima, ako organu uprave ne dostavi u
propisanom roku tražene podatke ili akte u vezi s postupanjem u upravnom
postupku, vršenju upravnog nadzora ili praćenjem stanja u određenoj
oblasti.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kaznit će se novčanom kaznom od 200 do
800 KM i odgovorno lice u instituciji s javnim ovlaštenjima.

Član 104.

Novčanom kaznom od 150 KM do 500 KM kaznit će se za prekršaj odgovorno
lice u organu uprave ako ne postupi po odredbama čl. 11., 35., 39., 41., 42.,
43., 70., 79., 81. i članu 89. ovog zakona.

Član 105.

Odgovornim licem u organu uprave u smislu člana 102. do 104. ovog zakona
smatra se rukovodilac organa uprave, inspektor, kao i državni službenik koji
je zadužen da neposredno izvrši određeni posao, a nije izvršio taj posao ili je
izvršio radnju suprotno datoj obavezi.

Član 106.

Postupak za prekršaje po odredbama ovog zakona provodi institucija
određena zakonom.

Sredstva koja organi iz stava 1. ovog člana naplate izricanjem novčanih
kazni u prekršajnom postupku, koji provedu na osnovu ovog zakona ili
drugog zakona, prihod su Budžeta.

POGLAVLJE XV - ZAVRŠNE ODREDBE

Član 107.

Vijeće ministara propisat će načela za utvrđivanje unutrašnje organizacije
organa uprave, kao i kancelarijsko poslovanje u organima uprave u roku od
šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Rukovodioci organa uprave koji su u skladu s odredbama člana 61. ovog
zakona ovlašteni za donošenje propisa za provođenje pojedinih odredbi ovog
zakona donijet će te propise u roku od šest mjeseci od dana stupanja na
snagu ovog zakona.

Član 108.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje se primjenjivati Zakon o
državnoj upravi u Republici Bosni i Hercegovini ("Službeni list RBiH", broj
26/93, prečišćen tekst).

Član 109.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH", a
objavit će se i u "Službenim novinama FBiH" i u "Službenom glasniku RS".

PS BiH broj 87/'02

30. septembra 2002. godine

Sarajevo

No comments:

Post a Comment